75Wasza ocena

[NES] Big Nose the Caveman Developer : Camerica Publisher : Codemasters Platform : NES Release date : 1991 Genre : Platform Mode : Single Player, Two Player Big Nose the Caveman - to gra produkcji Code Masters wydana w 1991 roku dla konsoli NES i jej klona - Pegasus, znajdująca się na kultowym kartridżu Złota Piątka. W grze wcielamy się w jaskiniowca, a akcja gry dzieje się w epoce kamienia łupanego. Głównym motywem gry jest dotarcie do wielkiego pterodaktyla, którego tytułowy jaskiniowiec zobaczył chodząc pod swoją jaskinią i zapragnął go zjeść (początkowy filmik). Aby dotrzeć do owego pterodaktyla należy przejść przez cztery wyspy, z których każda ma ok. 6-7 etapów. Gra jest widziana z boku i ma charakter platformówki. Nasz jaskiniowiec jest uzbrojony w maczugę. Oprócz tego, można ją ulepszyć zbierając kamienie. Po jednym zebraniu kamieniami uderzając maczugą miotamy na dystans kamieniem, po drugim zebraniu dwoma kamieniami, a po trzecim - trzema kamieniami. Przeciwnikami w zależności od poziomów są dinozaury, pterodaktyle, ryby wyskakujące z wody, pełzające węże, pająki itp. Są również różne rodzaje etapów - zwykły krajobraz nieopodal jaskiń, różne lasy, jaskinie, groty, a nawet etapy w niebie na chmurach, bloki lodowych brył itp. Warto też dodać, że na każdej wyspie (oprócz ostatniej), ostatni etap to przeprawa na następną wyspę. W tego typu etapach nasz jaskiniowiec lata wirując maczugą nad oceanem. Trzeba uważać na wodę wypryskującą z wielorybów, w niektórych takich etapach na lawę tryskającą z wulkanów itp. Na koniec każdego etapu musimy pokonać bossa. W zależności od etapu może to być triceratops szarżujący na nas, wielki tyranozaur ziejący ogniem, morski potwór (w przeprawach z wyspy na wyspę), potwór siedzący w wodzie i kłapiący paszczą (w towarzystwie latającego owada), gigantyczny skorpion i wiele innych stworzeń. Ciekawym rozwiązaniem jest też możliwość zbierania kości, które są rozrzucone po każdym etapie i w grze służą za środek płatniczy. Co kilka etapów (około 3), przed niektórymi etapami za zebrane wcześniej kości można kupować różne ulepszenia. Zawsze mamy do wyboru trzy sklepy. To, jaki jest wybór towaru, zależy od tego, na jakiego trafimy sprzedawcę. Każdy ze sprzedawców ma swój własny asortyment, jedni mają lepszy, inni gorszy. Sklepy czasem można spotkać też w innych dziwnych miejscach (np. w jednym etapie w grocie skalnej na drugiej wyspie, w jego trakcie). Towar, jaki przyjdzie kupować to między innymi: * Fast Club - Umożliwia szybsze uderzanie maczugą * Fast Stoning - Znacznie przyśpiesza lot miotanych przez nas kamieni * Power Stones - Połączenie dwóch powyższych * Light Spell - W momencie użycia zabija wszystkich przeciwników w obrębie ekranu * Jump Spell - Wyższe skoki * Slow Spell - Spowalnia ruch wszystkich przeciwników (działa przez jeden cały etap) * Invulnerability - Elitarny i rzadko spotykany towar, daje nieśmiertelność (działa na czas jednego całego etapu). Chroni przed wszystkim, oprócz wpadnięcia w przepaść, lub do wody. * Extra Life - Dodatkowe życie. * Doble Club - ulepszenie miotania kamieniami uderzając maczugą do podwójnych kamieni. * Triple Club - ulepszenie miotania kamieniami uderzając maczugą do potrójnych kamieni. * Hard Feet - chroni przed wpadnięciem prosto na wroga po skoku, umożliwia eliminowanie przeciwników poprzez naskakiwanie na nich. Działa na okres jednego etapu. * Double Jump - Po jednym skoku przed opadnięciem na podłoże można dzięki temu odbić się od powietrza i skoczyć jeszcze raz.